Thursday

Jurnal Pendidikan Islam. Bil 3, September 1985, Penerbit: Biro Pendidikan Angkatan Belia Islam Malaysia(ABIM)./131

“Di bawah pengaruh faham-faham secular, tujuan mencari dan mempelajari ilmu bukanlah untuk menjadi HAMBA ALLAH yang salih atau KHALIFAH BUMI yang bertugas mengejar HASANAH di dunia dan HASANAH di akhirat tetapi bermatlamat sama ada “ilmu untuk ilmu” atau “ilmu untuk utiliti” . Konsep pertama memberikan kebebasan kepada rasa ingin tahu manusia yang tidak terbatas; ia terus mencari dan mengumpul ilmu. Konsep kedua membawa kepada pemenuhan dorongan asasi kedua dalam diri manusia iaitu keinginannya untuk menggunakan ilmunya dalam memenuhi kepentingan dirinya yang bersifat kebendaan. Kehidupan seharian tidak berpandukan kepada ajaran agama menyebabkan manusia hilang arah tujuan sebenar.”. Jurnal mengandungi empat kertas kerja yang ditulis oleh Dr Hassan Langgulung, Dr. Mohd Kamal, Siddiq Fadil dan Ghazali Basri.

DAFTAR ISI

  • Konsep Ilmu Menurut al-Ghazalli
  • Penghayatan Islam Dalam Mempelajari dan Mengenal Ilmu
  • Pengislaman Ilmu-Peranan Para Cendiakawan
  • Sains Sosial (Penekanan Kepada Bidang Sejarah) Menurut Pandangan Islam-Satu Tinjauan Ringkas

2 comments:

  1. Asalamu'alaikum.

    Kami di Fakultas Ilmu Agama Islam, Universitas Islam Indonesia juga menerbitkan jurnal yang mengkaji pendidikan Islam, yaitu eL-Tarbawi Jurnal Pendidikan Islam.

    Kami mengajak para pemerhati dan praktisi pendidikan Islam untuk membaca, mengritisi, dan menulis di jurnal kami. Salam hangat dari Indonesia
    Yuli Andriansyah UII.

    ReplyDelete
  2. I'm really enjoying the design and layout of your website.
    Qassim & QU

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...